Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Muzeum Teplice Archiv Exponáty měsíce Exponáty měsíce 2011 → „Exponát měsíce března“
Ukázka komorového kachle s vyobrazením : Samsona zabíjí lva (Černčice, okr. TP/1932)
Ukázka komorového kachle s městskou heraldickou tématikou (Česká Lípa, okr. CL/1984)
Ukázka komorového kachle s vyobrazením : Klanění tří mudrců/králů (Krupka, okr. TP/1904)
Překreslený reliéf vyhřívací stěny komorového kachle s motivem Klanění tří mudrců/králů (Lichnice)
Kachle a kachlová kamna
„Březen za kamna vlezem! Duben, ještě tam budem!“ - lidová pranostika
Optimálně vyvážené tepelné prostřední je jednou ze základních podmínek existence člověka jako biologického jedince. Česká kotlina patří k zeměpisným oblastem, kde se v důsledku klimatických podmínek uplatňují velké rozdíly v sezónních teplotách. Jak prokazují četné archeologické výzkumy, využití otevřeného ohně k vytápění a tepelné přípravě jídla se uplatňovalo prakticky ve všech typech pravěkých kultur a přetrvávalo značně dlouho i do středověku.
Podstatnou změnu ve vytápění interiérů přinesl významný vynález - výroba kamnových kachlů a stavba kachlových kamen, zcela uzavřených výtopných těles, které oproti doposud používaným krbům byly nebývale efektivní. Podstatný byl především rozdíl v celkové efektivnosti vyhřívání místností a s tím související spotřeba paliva. Odhaduje se, že u středověkých krbů odcházelo až 85 % tepelné energie bez užitku do rozměrných krbových komínů a pouze nepatrný zlomek se uplatňoval při ohřevu vzduchu v místnosti. U kachlových kamen tomu bylo právě naopak. Tepelné ztráty nepřesahovaly 40 %, a to v závislosti na stavební konstrukci kamen, hlavně pak na systému odtahů zplodin hoření. Tím bylo také docíleno spotřeby paliva, kterým v období středověku a raného novověku bylo výhradně dřevo.
Nejjednodušší typy kamen se v západní Evropě začaly používat již někdy od 9. nebo 10. století. Odtud se jejich užívání postupně rozšířilo i do ostatních zemí s chladnějšími klimatickými podmínkami. Doklady o existenci kachlových kamen nacházejí archeologové především v zemích severní a střední Evropy, jako jsou Švédsko a všechny německy hovořící oblasti včetně Rakouska, dále severní kantony Švýcarska, České země, Slovensko, Maďarsko, Polsko a částečně i Rumunsko.Archeologické nálezy vypovídají, že středověké Čechy a Morava patřily k progresivní vývojové oblasti kachlové produkce nejpozději v průběhu 2. poloviny 13. století osvojením výroby nádobkových kachlů a ještě před polovinou 14. století i prvních reliéfních kachlů, jež dosáhly kolem roku 1400 vrcholné umělecké kvality (prořezávaný kružbový dekor). Největší rozvoj kachlových kamen v našich zemích však spadá do 15. a 16. století.
Stavební uspořádání a výhřevnou i výzdobnou funkci kachlových kamen je třeba posuzovat z časově dynamického hlediska. Jejich vzhled a celková architektura byly v daném okamžiku výslednicí neustále se vyvíjejících stavebně technologických znalostí a výrobních schopností jednotlivých hrnčířů. Nejstarším kachlovým tvarem byl hrncovitý kachel s kruhovým otevřeným ústím a dlouhým tělem, který byl zasazen do zděných kamen. Patří do skupiny nádobkových kachlů, jejichž tvar vznikl odvozením od duté nádoby. K praktické stránce kamen se posléze připojila i funkce estetická a to se vznikem nového typu kachle, který nazýváme komorovým nebo reliéfním. Skládá se z tzv. komory, zadní nádobkovité části s otevřeným dnem - vyhřívacím otvorem, orientovaným dovnitř kamen a čelní vyhřívací stěny, jíž sálá teplo do vytápěné místnosti. Záchytnými otvory v komorách procházely železné spony (hřeby), spojující kachle. Mazanice, kamnářská hlína, pak vytvořila výplň mezi kachli.
S nálezy kamnových kachlů se archeologové setkávají napříč sociálním prostředím středověku a raného novověku - hrady, tvrze a rezidenční dvory, královská a poddanská města, ale i církevní objekty, kláštery a fary...
Ikonografie kachlů :
Kachle s přední vyhřívací plochou se velice záhy staly předmětem zájmu středověkých umělců, kteří se tak snažili zaplnit čelní plochu motivy nejrůznějšího druhu. V době gotiky byly kachle zdobeny v podstatě dvěma základními motivy, heraldickými a náboženskými. Heraldické motivy můžeme rozdělit na znaky zemské, městské a šlechtické. Více frekventované byly však náměty náboženské, čerpající především ze Starého a Nového Zákona. V důsledku změn myšlení renesančního člověka se v této době změnilo i ikonografické vyobrazení na kamnových kachlích. Z módy vyšly starozákonní a novozákonní motivy, udržela se jen tématika starozákonních proroků Daniela, Ezechiela aj. Naopak módními se staly zejména motivy sedmi svobodných umění – gramatika, dialektika, rétorika, geometrie, aritmetika, astronomie a hudba. Stále žádanými zůstaly znaky šlechticů a měst. Kromě toho již i v této době sloužily tzv. agitky, kdy majitel kamen na jejich ploše vyjádřil své náboženské nebo politické přesvědčení, jako např. zobrazení Martina Luthera nebo Jindřicha Saského, ochránce protestantů na kachlích z Janovic u Rýmařova.
Miroslav Nováček
Použitá literatura:
Hazlbauer, Zdeněk 1998: Krása středověkých kamen.
Praha Brych, Vladimír 2004: Kachle doby gotické, renesanční a raně barokní. Praha
Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.
| Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.