Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Muzeum Teplice Archiv Exponáty měsíce Exponáty měsíce 2011 → „Exponát měsíce prosince“
Kolébka - malovaná, dřevěná, 1. pol. 19. stol., Čechy
Kolébka, tmavě hnědá, boční desky zdobené pásem svislých kruhových tyček, konec 19. stol., Čechy
Kolébka - dřevěná, hnědý lak, boční desky zdobené pásem svislých kruhových tyček, zavěšená na čepech, začátek 20. stol., Čechy
Perníková forma - miminko v povijánu, konec 19. stol., Čechy
Perníková forma - miminko velké, konec 19. stol., Čechy
Upomínka na křest - přední strana s nalepenou látkovou dekorací
Upomínka na křest - vnitřní strana s tištěným vzpomínkovým listem na svatý křest, 1930, Čechy
NAROZENÍ A KŘEST V LIDOVÉ KULTUŘE
Narození dítěte
Během dlouhé doby vývoje lidstva se nezměnily hrozby a nebezpečí, které provázely dítě při jeho příchodu na svět. V českém lidovém prostředí existuje mnoho dokladů, které svědčí o úsilí zvládnout strach a obavy ze všech hrozeb a nejistot iracionálními, magickými prostředky.
Z chronologického hlediska lze rozdělit rituály, které jsou spjaté s narozením dítěte do tří etap: těhotenství, porod a šestinedělí. Každá z nich představuje výjimečný časový úsek, který pro ženu a dítě, ale i jejich blízké společenství znamená čas velkých hrozeb a nebezpečí od zlých sil.
Pro české země v 19. století je typická velká porodnost, ale také velká úmrtnost kojenců. Ke konci 19. století dochází k zlepšení situace v dětské úmrtnosti, hlavně díky novým hygienickým a lékařským předpisům pro porodní báby.
Velký počet dětí byl tehdy v českém prostředí zcela přirozený. Narození dítěte bylo boží vůlí. Větší počet dětí, zvláště když dorostly, znamenal ekonomický přínos a dával i větší šanci na zabezpečení rodičů.
Pokud se stalo, že měla žena dítě za svobodna, byla za to od svého okolí i od faráře velmi kárána. Také existoval institut vynuceného přiznání otcovství. Toto se praktikovalo veřejným označením otce, pomocí Rodeníku nebo také Rodiníuk – to byla figurka miminka z těsta, kterou rodiče svobodné matky poslali označenému otci. Když otcovství přiznal a chtěl se starat o dítě, tak si do figurky kousl a kus snědl. Když otcovství nepřiznal, tak prostředníka s figurkou vyhnal.
Samotný porod měl v lidové tradici mnoho pojmenování, říkalo se, že přišla do kouta, do polohu, do nedělí. Také se říkalo, že na ženu přišla těžká hodinka. K uspíšení nebo usnadnění porodu se používaly nejrůznější postupy. Nejčastější bylo podkuřování a napařování místnosti, kde byla rodička. Tyto praktiky patřily k nejstarším.
Když se dítě narodilo, tak musela porodní babka uvázat pupeční šňůru. Poté dítě vykoupala v neckách a zavinula ho do peřinky. Matka dostala kořalku a uvařil se jí bylinný čaj.
Křest
Křest je specifický způsob přijetí narozeného dítěte do společenství. Křtem se potvrzuje příslušnost dítěte k církvi a tím i k uznaným duchovním hodnotám. Vymezoval narozenému človíčku vlastní prostor rodného domu a domovské obce.
Křest znamenal obnovu, znovuobrození. Působí očistu novorozence od prvotního hříchu a je udělením Boží milosti – základní podmínkou přijetí do společenství církve. Nepokřtěné dítě nemělo ve svém životě Boží ochranu a po své smrti odpočinek v posvěcené půdě.
Až do konce 19. století se mezi lidem tradovalo, že křest znamená nejen uvedení dítěte do křesťanské obce a klíč k otevření brány k jeho spasení, ale že představuje také ochranu proti zlým duchům. Ve folklorním podání se uchovalo množství pověstí o nepokřtěných dětech, které bloudí sedm let světem jako bludičky a znepokojují rodiče i ostatní kolemjdoucí.
Se křtem se spěchalo. Křtilo se obvykle druhý den po narození, někdy dokonce v den porodu, aby dítě nepřišlo do království Božího nepokřtěné.
V případě nebezpečí úmrtí dítěte připouštěla církev možnost nouzového křtu kýmkoliv, kdo byl sám pokřtěn a obyčejnou vodou. Slabé a neduživé děti proto porodní babička hned raději pokřtila sama. Polévání novorozence vodou, spojené s udělováním jména, bylo známé již v předkřesťanských dobách.
O tom, jaký význam zaujímal křest v lidovém myšlení, svědčí různé věštby, pověry a obyčeje, které ho provázely. Lidé dávali miminku do peřinek při křtu krajíc chléba, který měl dítěti zajistit ochranu, šťastný a bohatý život. Také u německy mluvících obyvatel v českém pohraničí měl chléb při křtu chránit dítě. Chléb se přidával dítěti do první koupele.
Důležitou úlohu při křtu měl kmotr, při celém obřadu držel miminko v náručí. Kmotrovstvím vznikl svazek, nezávislý na pokrevním příbuzenství a představující specifickou formu rituálního spříznění. V lidové tradici kmotrovství vytvářelo nadstavbu rodinným vztahům. Ačkoli šlo o uměle vytvořený svazek, kmotři se k rodině chovali jako příbuzní. Jako křestní dar dostávalo dítě většinou peníze a svatý obrázek. Dárek, který dítě dostalo od kmotra, rodiče pečlivě uschovali, neboť se mu připisovalo kouzlo a požehnání
Do kostela nesla miminko matka, před kostelem ho přebíral kmotr se slovy: „pohánka odnesem, křesťánka přinesem.“ Kmotr měl vyživovací povinnost v případě úmrtí rodičů. Vědomí kmotrovské odpovědnosti za výchovu dítěte a představy o významu kmotrovství v příbuzenských vztazích, dané zvykovým právem, přežívaly v tradičním vesnickém prostředí až do přelomu 19. a 20. století.
Bc. Markéta Kašparová
Navrátilová Alexandra, Narození a smrt v lidové kultuře, Praha 2004
Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.
| Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.