Regionální muzeum v Teplicích, p.o.

DeutschDeutsch EnglishEnglish ČeskyČesky

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Profil v síti Facebook

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Exponáty měsíce 2005

Exponát měsíce prosinec

Sklářský výtvarník Pavel Pánek  

Sklářský výtvarník Pavel Pánek, jehož 60. narozeniny si v tyto dny připomínáme, je pravděpodobně nejmladším( a možná i posledním ) českým designérem lisovaného skla.  

Narodil se 2.12.1945 ve Znojmě, absolvoval Uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě v r. 1965. Po dvou letech působení jako učitel odborných předmětů na sklářském učilišti Skláren Bohemia ve Světlé nad Sázavou, nastoupil v r. 1969 jako sklářský výtvarník na podnik. ředitelství oborového podniku SKLO UNION v Teplicích.

Navrhoval výrobky pro všechny čtyři závody vyrábějící sodnodraselné lisované sklo – Libochovice, Heřmanova Huť u Plzně, Rosice u Brna a  Rudolfova huť v Dubí u Teplic. Tento závod byl již od svého založení – firma INWALD – největší českou sklárnou na výrobu lisovaného skla. Po znárodnění se stal sídlem podniku Obalové a lisované sklo. Již v r. 1951 zde bylo založeno výtvarné středisko, ve kterém postupně působilo několik známých výtvarníků. Navázali na velmi dobrou úroveň výtvarných návrhů inwaldovského návrháře Rudolfa Schröttera, jehož některé soubory (Bull, Perforál) se vyráběly ještě několik desetiletí. P

avel Pánek se v r. 1971 stal vedoucím výtvarného střediska o.p. Sklo Union Teplice. spolu s kolektivem  výtvarníků, kam patřili ak. soch. Adolf Matura,Vladislav Urban, František Pečený, Rudolf Jurnikl, Jiří Brabec, ak. mal. Vratislav Šotola a Václav Zajíc.Všichni tvořili záruku vysoké výtvarné hodnoty výrobků lisovaných ze skla.

V r. 1978, při reorganizaci Sklo Unionu na koncern, vznikl nový koncernový podnik OBAS Teplice, kam celé výtvarné středisko přešlo a pokračovalo ve výtvarném vývoji v této oblasti až do pol. r.1989, kdy došlo k další reorganizaci a koncernové podniky zanikly. Výtvarníci přešli na jednotlivé závody,a tím celá koncepce výtvarného vývoje v oboru lisovaného skla zanikla.

Pavel Pánek přešel na závod Rudolfova huť Dubí, kde pracoval až do r. 1995. K 31.12.1996 byla výroba lisovaného užitkového skla na závodě Rudolfova huť ukončena.

Vytvoření úspěšného návrhu na lisované sklo vyžaduje značné zkušenosti, neboť vzhledem k drahým kovovým formám nemůže designér  experimentovat jako u hutního či foukaného skla. Naopak, musí znát možnosti a omezení lisovací techniky a především musí mít cit pro vkus zákazníků, neboť úspěšnost každého návrhu hodnotí především trh. Tyto předpoklady Pánek měl. Během své činnosti bylo zrealizováno na 400 jeho návrhů ve skle.

Již v r. 1972 navrhl známý soubor „Boutique“ lisovaný do forem s nepravidelným, strukturálním povrchem, vytvořeným nově použitou technikou přesného lití ze šamotového modelu. Tento soubor posbíral několik ocenění na tuzemských i zahraničních soutěžích, včetně ocenění „Vynikající výrobek roku 1973„ a zlaté medaile na Mezinárodní výstavě skla a porcelánu v Jablonci nad Nisou v témže roce.

Pánkovy realizace vynikaly plastičností, které dosahoval polomatnými a poloprůsvitnými povrchovými strukturami. Do této kategorie se řadí i soubor několika plastik zvířátek, které jako těžítka byly pojaty zcela netradičně.

Právě soubor zvířátek a část souboru „Boutique“ vybralo Regionální muzeum v Teplicích jako ukázku lisovaného skla Pavla Pánka. Doplněno bude skleněnými malovanými objekty, pocházejícími z jeho individuelní tvorby.

Pavel Pánek prokázal svým dosavadním dílem, že je nadaným designérem s velkou fantazií, vtipem a nápady, že má však i smysl pro trh a výrobu – tvarové řešení celého souboru s cibulovým vzorem je jedním z příkladů.

Svými návrhy se staví plně po bok svým předchůdcům. Otázkou je, zda bude mít následovníky.  

Ing. Antonín Smrček, CSc.

Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.

 |  Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.

TM design Grafika Clickmedia Webdesign Vytvoření webových stránek