Regionální muzeum v Teplicích, p.o.

DeutschDeutsch EnglishEnglish ČeskyČesky

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Profil v síti Facebook

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Exponáty měsíce 2019

Exponát měsíce dubna

Foyer teplického zámku / vstup zdarma
Velikonoční dekorace – skleněná vejce
Vajíčko skrývá nový život, proto se stalo symbolem naděje, zrození, ale i smrti – je tedy symbolem začátku i konce. Z archeologických vykopávek se dochoval zřejmě nejstarší nález zlatého vejce v královském pohřebišti ve staro-sumerském městě Uru z roku 3300 před naším letopočtem, kde mělo vejce službu obětiny. V průběhu staletí vzniklo velké množství pověr, obřadů a obyčejů, kde symbol vejce hrál poměrně zásadní roli. Vejce se vkládala nejen do hrobů, ale též do základů domů. Kromě jídla se vajíčka používala k léčbě nebo ochraně proti nemocem a uštknutím, k věštění délky života a k mnohým dalším pohanským rituálům. Katolická církev přijala vejce jako symbol vzkříšení. Mnoho tradic a pověr bylo v průběhu staletí zapomenuto nebo ztratily původní význam. Tradice darování vejce jako velikonočního dárku spojeným se vzkříšením Krista však přetrvává.
Magická moc vajíček se ještě znásobovala jejich barvením a výzdobou. Jednotlivé barvy měly svou symboliku, která se však při dnešním zdobení vajec striktně nedodržuje. Meze se nekladou ani dekorům a technikám výzdoby. Nejdůležitější roli však vždy hrála červená barva. V lidovém prostředí byla symbolem síly, života a zároveň ochrannou barvou odpuzující škodlivé síly. V křesťanství zase znamenala památku na prolitou Ježíšovu krev. Tradiční barvou je též zelená, jako symbol přírody, a žlutá - barva medu, zralého obilí a zlata, tedy symbol bohatství a blahobytu.
Po celá staletí se zdobila výhradně vejce plná, jinak by ztrácela svůj význam a magickou funkci. Vyfouknutá vajíčka se začala používat až po 1. světové válce, jako dekorace.
Z teplických muzejních sbírek jsme jako velikonoční dekoraci vybrali v našem regionu nepříliš frekventovaná skleněná vajíčka. Výroba skleněných vajec patří k méně náročným hutním sklářským technikám, avšak výsledek je poměrně efektní. K výrobě vajec se používaly a stále používají různé hutní techniky: např. technika millefiori (obalování baňky skla v nasekaných barevných skleněných tyčinkách), opřádání barevnou nití nebo obalování v barevné skleněné drti, kdy je na základní tvar z čiré skloviny nabalena skleněná různobarevná drť, která je opět přetažena vrstvou čiré skloviny. Rozfouknutím baňky se drť roztaví do nepravidelných skvrn různých barev.
MgA. Jitka Bažantová, kurátorka sbírek užitého umění

 

Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.

 |  Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.

TM design Grafika Clickmedia Webdesign Vytvoření webových stránek