Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Muzeum Teplice Archiv Exponáty měsíce Exponáty měsíce 2016 → „Exponát měsíce září“
foyer teplického zámku / vstup zdarma
Vladimír Chocholoušek
Velmi aktuální otázkou při sestavování keramiky je lepení keramiky. S tím souvisí otázka použití vhodných lepidel. V minulosti se lepilo všemi možnými prostředky, které jsou však podle dnešních měřítek naprosto nevhodné. Mezi tyto nevhodné prostředky patří i francouzská želatina, klih. Nevýhody jsou všeobecně známy. Poznáváme je zejména rekonzervací starších sbírkových předmětů. Někdy je velmi obtížné zjistit o jaké prostředky se jedná.
Nejlépe se k lepení keramiky osvědčuje dispersní polyvinylacetátové lepidlo Dispercoll. Lepí se mírně zředěným lepidlem. Jeho předností je stálá připravenost k použití, zdravotně nezávadné ředidlo (voda), možnost odstranění zbytků lepidla vlhkou houbičkou, nasákavost do střepu odolnost vůči působení mikroorganismů a vlhkosti, a hlavně to, že nezanechává viditelných stop v místě lepení.
Před vlastním lepením je třeba střepy vhodně rozložit, aby byl dobrý přehled. Vyhledané dvojice či skupiny střepů, které k sobě patří, se lehce označí křídou ihned se slepují a staví se do bedniček s jemně prosátým pískem (nejlépe kopaným). Střepy k sobě přilnou přirozenou vahou není nutné je přichycovat kolíčky apod. Můžeme použít podpěr zhotovených z plastelíny.
Řádně slepená nádoba se připraví k doplnění neboť pouze ve výjimečných případech jsou všechny střepy k dispozici. Příprava spočívá v tom, že nádoba, zejména je-li porézní, se opatří ochranným nátěrem, který zabraňuje znečištění střepů od sádry, kterou se chybějící části doplňují. Je možno použít také jako separátor mýdlovou pěnu s několika kapkami oleje. Po zaschnutí se podkládá otvor buď modelovací hlínou, změklými prafinovými deskami (dentální vosk), plastelínou, nebo silikonovou modelovací hmotou Lukopren. Při doplňování nádob s úzkým hrdlem, lze použít i nafukovací gumový balónek, který s do nádoby vloží nafoukne a zaváže. Vyplní velmi dobře otvory, které pak lze snadno doplnit. K doplňování se používá jen nejlepších druhů sádry (alabastrová, modelářská) a hrany střepů se předem navlhčí. Sádra se přizpůsobuje žádanému tvaru ještě v plastickém stavu pomocí špachtlí-modeluje se. Po zaschnutí se oretušuje velmi opatrně brusným papírem různé hrubosti, nebo detail dokončujeme ruční elektrickou bruskou s nástavci různé hrubosti i tvaru. Okolí se pak omyje houbičkou navlhčenou vlažnou vodou zbytky sádry se odstraní společně s ochranným nátěrem. K tónování bílých doplňků se nejlépe dnes osvědčují akrylátové barvy, které přizpůsobujeme barvě originálu (je-li to archeologem žádáno) a pigmenty. Velmi dobře se jimi dosahuje potřebných nuancí.
Závěrečná konzervace se provádí pouze v případě potřeby opět silně zředěným Dispercollem.
Text byl publikován ve sborníku Základy muzejní konzervace
Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.
| Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.