Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE
Muzeum Teplice Archiv Exponáty měsíce Exponáty měsíce 2018 → „Exponát měsíce srpna“
Foyer teplického zámku / vstup zdarma
Havárie sovětského vrtulníku v srpnu 1968 v Kostomlatech pod Milešovkou
Vrtulník Mi-4 havaroval krátce po osmé hodině ranní 24. srpna 1968 v lese nedaleko obce Kostomlaty pod Milešovkou. Od události uběhlo již téměř padesát let, ale stále jsou kolem této příhody otazníky. Sovětský vrtulník údajně letěl z Drážďan do Prahy s propagačním materiálem obhajující srpnovou invazi. U vrtulníku došlo k závadě na motorech, přičemž svou roli podle svědků mohla sehrát i mlha. Krátce po havárii se na místo nehody dostavilo několik místních obyvatel. Jeden z prvních byl pan Jiří Vaněk, který zhotovil fotografie ještě hořícího vrtulníku.
Na palubě bylo pět osob - pilot K. I. Batisčev, letovod L. L. Šulajev, palubní mechanik V. M. Pavlovskij, Karel Jefimovič Něpomňaščij a Alexandr Alexandrovič Zvorykin. Poslední dva zmiňovaní pasažéři, kteří pád nepřežili, se přepravovali v nákladovém prostoru společně s propagandistickými letáky a plakáty. Podle svědectví pana Vaňka pilot oznámil: „Mašina otkazalas rabotať.“ Tato věta byla v následujících dnech několikrát použita jako titulek řady novinových zpráv. Hasičská jednotka, která dorazila na místo nehody, měla v rámci zásahu udělat několik ran sekyrou do neohořelého trupu. Právě tyto rány se pak staly předmětem obvinění ze strany sovětských vyšetřovatelů, kteří tvrdili, že je to prokazatelný důkaz o sestřelení stroje. V době, kdy tam dorazili čeští vyšetřovatelé, byla již ohořelá těla odvezena sovětskými vyšetřovateli společně s částí vraku, čímž se zkomplikovalo vyšetřování.
V rámci vyšetřování provedli sovětští vyšetřovatelé kontrolu české posádky spojařů na Milešovce, na kterou padlo podezření ohledně sestřelení stroje. Sovětská strana měla rozkaz posádku zlikvidovat, ale po vysvětlení, že z tohoto místa k útoku dojít nemohlo, ke splnění rozkazu nedošlo. V polovině září 1968 byl policií případ uzavřen jako nehoda. Sovětská strana ale s tímto rozhodnutím nesouhlasila, proto v únoru 1969 pověřila zvláštní komisi k opětovnému vyšetření celé události. Vyšetřování se nedobralo konce a tak v květnu 1969 rozhodl generální inspektor Ministerstva vnitra Československé republiky, že případ bude odložen.
Tuto událost připomínaly dva pomníky, které byly věnovany zemřelým pasažérům. Jeden z nich se nacházel přímo na místě havárie a pravděpodobně vznikl krátce po ní. Další se nacházel na náměstí v Kostomlatech a byl odhalen 24. srpna 1978. Oba pomníky byly zlikvidovány po roce 1989.
Důvodem, proč si tuto událost připomínáme, je souvislost s politickou situací v té době, která výrazně ovlivnila průběh vyšetřování havárie. Po zahájení invaze vojsk Varšavské smlouvy v noci z 20. na 21. srpna 1968 byla situace v zemi velmi vyhrocená. Obyvatelé v prvním týdnu invaze otevřeně bojkotovali příjezd vojsk. Protestovalo se nejen v Československu, ale také v zahraničí.
Mgr. Jana Strnadová, kurátorka historických sbírek
Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.
| Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.