Regionální muzeum v Teplicích, p.o.

DeutschDeutsch EnglishEnglish ČeskyČesky

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Profil v síti Facebook

Nacházíte se na starých webových stránkách. Teplické muzeum má nové webové stránky. ODKAZ ZDE

Exponáty měsíce 2018

fotografie Hořící vrtulník

fotografie Pomník na náměstí v Kostomlatech pod Milešovkou s českým a ruským nápisem

Foyer teplického zámku / vstup zdarma

Havárie sovětského vrtulníku v srpnu 1968 v Kostomlatech pod Milešovkou

Vrtulník Mi-4 havaroval krátce po osmé hodině ranní 24. srpna 1968 v lese nedaleko obce Kostomlaty pod Milešovkou. Od události uběhlo již téměř padesát let, ale stále jsou kolem této příhody otazníky. Sovětský vrtulník údajně letěl z Drážďan do Prahy s propagačním materiálem obhajující srpnovou invazi. U vrtulníku došlo k závadě na motorech, přičemž svou roli podle svědků mohla sehrát i mlha. Krátce po havárii se na místo nehody dostavilo několik místních obyvatel. Jeden z prvních byl pan Jiří Vaněk, který zhotovil fotografie ještě hořícího vrtulníku.
Na palubě bylo pět osob - pilot K. I. Batisčev, letovod L. L. Šulajev, palubní mechanik V. M. Pavlovskij, Karel Jefimovič Něpomňaščij a Alexandr Alexandrovič Zvorykin. Poslední dva zmiňovaní pasažéři, kteří pád nepřežili, se přepravovali v nákladovém prostoru společně s propagandistickými letáky a plakáty. Podle svědectví pana Vaňka pilot oznámil: „Mašina otkazalas rabotať.“ Tato věta byla v následujících dnech několikrát použita jako titulek řady novinových zpráv. Hasičská jednotka, která dorazila na místo nehody, měla v rámci zásahu udělat několik ran sekyrou do neohořelého trupu. Právě tyto rány se pak staly předmětem obvinění ze strany sovětských vyšetřovatelů, kteří tvrdili, že je to prokazatelný důkaz o sestřelení stroje. V době, kdy tam dorazili čeští vyšetřovatelé, byla již ohořelá těla odvezena sovětskými vyšetřovateli společně s částí vraku, čímž se zkomplikovalo vyšetřování.
V rámci vyšetřování provedli sovětští vyšetřovatelé kontrolu české posádky spojařů na Milešovce, na kterou padlo podezření ohledně sestřelení stroje. Sovětská strana měla rozkaz posádku zlikvidovat, ale po vysvětlení, že z tohoto místa k útoku dojít nemohlo, ke splnění rozkazu nedošlo. V polovině září 1968 byl policií případ uzavřen jako nehoda. Sovětská strana ale s tímto rozhodnutím nesouhlasila, proto v únoru 1969 pověřila zvláštní komisi k opětovnému vyšetření celé události. Vyšetřování se nedobralo konce a tak v květnu 1969 rozhodl generální inspektor Ministerstva vnitra Československé republiky, že případ bude odložen.
Tuto událost připomínaly dva pomníky, které byly věnovany zemřelým pasažérům. Jeden z nich se nacházel přímo na místě havárie a pravděpodobně vznikl krátce po ní. Další se nacházel na náměstí v Kostomlatech a byl odhalen 24. srpna 1978. Oba pomníky byly zlikvidovány po roce 1989.
Důvodem, proč si tuto událost připomínáme, je souvislost s politickou situací v té době, která výrazně ovlivnila průběh vyšetřování havárie. Po zahájení invaze vojsk Varšavské smlouvy v noci z 20. na 21. srpna 1968 byla situace v zemi velmi vyhrocená. Obyvatelé v prvním týdnu invaze otevřeně bojkotovali příjezd vojsk. Protestovalo se nejen v Československu, ale také v zahraničí.

Mgr. Jana Strnadová, kurátorka historických sbírek

Regionální muzeum v Teplicích
Příspěvková organizace Ústeckého kraje specializující se na archeologii, historii a přírodu severozápadních Čech. Značnou pozornost věnuje dokumentaci sklářství, keramiky, cínařství a lázeňství a správě vzácných knižních sbírek.

 |  Upozorňujeme návštěvníky, že prostory teplického muzea jsou monitorovány kamerovým systémem a veškeré akce digitálně dokumentovány.

TM design Grafika Clickmedia Webdesign Vytvoření webových stránek